Fiat

Fiat är en italiensk biltillverkare som äger nästan hela den italienska bilindustrin, vilket förutom Fiat-bilar även innebär bilmärkena Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati samt bussmärket Iveco.
Under storhetstiden fram till tullavregleringarna för nationella marknader inom EU infördes hade Fiat mellan 70 och 90 % av den Italienska bilmarknaden. Den ökade konkurrensen som följde av slopadet av biltullar ledde till en period av problem med olönsamhet för Fiat, även om företaget efter omfattande omstruktureringar vänt trenden och numera innehar cirka 10 % av hela den europeiska bilmarknaden.
I Sverige är de populäraste Fiat-modellerna Ducato, Freemont och 500. Det finns ett rikt utbud av dragkrokar till i synnerhet de två förstnämda modellerna.

Dragkroksmontering

Montera dragkrok?

Behöver du dragkrok till din bil?
Behöver du mer information och kanske lite riktlinjer och rekommendationer?
Välkommen till en sida som handlar enbart om dragkroksmontering.

Dragkrok till bilen är nästan en självklarhet i Sverige. Dragkrok används främst till:

-släpvagn
-trailer
-Husvagn
-cykelhållare

Något som kommit mer och mer under senare år, framförallt i storstäderna är att Svenskar monterar dragkrok enbart för att inte bli ”inparkerade” eller för att den skyddar bakspoilern vid en mindre påkörning bakifrån.

Montera själv?

Dragkrokslagret var först i Sverige att erbjuda så kallade GDS-paket. Detta är alltså ett paket där samtliga delar som krävs för en godkänd montering ingår, allt förutom verktyg och kunskap…

När du inhandlar dragkrok till din bil, var extra noggrann på att du väljer korrekt modell, det finns nämligen en uppsjö av modeller, ca 2000 av vardera dragkroksmärke. Ofta är det olika dragkrok beroende på vilken bilmodell, kaross, årsmodell och även utrustning så som backsensorer eller reservhjulsplacering. En dragkrok väger i snitt 26Kg och är ett relativt stort paket, vi rekommenderar att man kontrollerar bla bla bla…

Jämförelse med att montera själv eller låta dragkroksmontörer göra jobbet