Subaru

Subaru är en japansk biltillverkare vars härstamning kan spåras tills mellankrigstidens största japanska flygplanstillverkare Nakajima aircraft. Efter nederlaget under Andra världskriget tvingades företaget att ändra inriktning: behovet av enkla transportmedel var stort och Nakajima började tillverka mopeder och under andra hälften av 50-talet även bilar.
Introduktionen av den fyrhjulsdrivna modellen Subaru Leone i början av 70-talet innebar att Subaru nådde andra marknader än den japanska.
Leone ersattes i slutet av 80-talet av Subaru Legacy, också den fyrhjulsdriven och den i särklass populäraste modellen i Sverige.
Andra populära modeller i Sverige är Outback, Forester och XV.

Dragkroksmontering

Montera dragkrok?

Behöver du dragkrok till din bil?
Behöver du mer information och kanske lite riktlinjer och rekommendationer?
Välkommen till en sida som handlar enbart om dragkroksmontering.

Dragkrok till bilen är nästan en självklarhet i Sverige. Dragkrok används främst till:

-släpvagn
-trailer
-Husvagn
-cykelhållare

Något som kommit mer och mer under senare år, framförallt i storstäderna är att Svenskar monterar dragkrok enbart för att inte bli ”inparkerade” eller för att den skyddar bakspoilern vid en mindre påkörning bakifrån.

Montera själv?

Dragkrokslagret var först i Sverige att erbjuda så kallade GDS-paket. Detta är alltså ett paket där samtliga delar som krävs för en godkänd montering ingår, allt förutom verktyg och kunskap…

När du inhandlar dragkrok till din bil, var extra noggrann på att du väljer korrekt modell, det finns nämligen en uppsjö av modeller, ca 2000 av vardera dragkroksmärke. Ofta är det olika dragkrok beroende på vilken bilmodell, kaross, årsmodell och även utrustning så som backsensorer eller reservhjulsplacering. En dragkrok väger i snitt 26Kg och är ett relativt stort paket, vi rekommenderar att man kontrollerar bla bla bla…

Jämförelse med att montera själv eller låta dragkroksmontörer göra jobbet